Fills de l'oceà

El Museu Marítim de Barcelona us presenta una nova exposició temporal en la que es ret homenatge a tots els pescadors artesanals que viuen del mar i per al mar, que l'estimen i el veneren, i que d'ell obtenen tot el necessari per sobreviure. Exposició fotogràfica amb obres de Javier Teniente, que documenta la forma de vida de comunitats d'arreu del món que fan de la pesca el seu principal mitjà de supervivència.

Algunes de les comunitats fotografiades utilitzen arts de pesca que s'han emprat des de fa segles, com l'almadrava a l'estret de Gibraltar, les xarxes xineses a la Índia, les xarxes d'arrossegament tirades des de la platja pels homes i les dones del poble, o com el curiós (i pràcticament desaparegut) cas d'A Xávega a Portugal, on els bous fan la feina d'arrossegament de les xarxes.

Teniente va desenvolupar aquest treball durant cinc anys, en què es va integrar en cadascuna de les comunitats retratades, convivint i treballant amb els pescadors locals. Un treball de caràcter etnogràfic que retrata la vida d'aquests pobles, vinculats al mar i la pesca.

Un clam per la preservació de l'ecosistema marí
L'exposició compta amb un total de 76 obres que posen rostre a 16 comunitats dels quatre grans mars que depenen gairebé exclusivament del mar. Actualment, aquestes poblacions s'estan enfrontant a l'esgotament dels seus recursos pesquers degut a la sobreexplotació i la contaminació, veient-se abocats a canviar la seva ancestral forma de vida.

Amb Fills de l'oceà, Teniente vol fer una crida contra la sobreexplotació dels recursos marins i els atacs que pateixen els ecosistemes on desenvolupen la seva activitat les comunitats protagonistes de les seves fotografies.

Javier Teniente
Com a fotògraf, Javier Teniente ha cobert conflictes provocats per l'acció de la guerra, la marginació i els desastres naturals en diferents llocs del món, entre els quals cal destacar els reportatges realitzats a Centreamèrica (huracà Mitch 1998), Kosovo (1999), Irak (2003), Haití (2004) i la cobertura del desastre provocat pel tsunami a Banda Aceh, Indonèsia (2005). Ha guanyat en dues ocasions el prestigiós premi internacional "Luis Valtueña de Fotografía Humanitaria", entre d'altres reconeixements.

Aquesta exposició la podreu veure a l'espai Mirador del museu

(20/10/2016 - 12/02/2017)

Calendari d'exposicions