Els orígens de la cuina del peix al Baix Empordà: la cuina de barca

L’objectiu del estudi “Els orígens de la cuina del peix al Baix Empordà: la cuina de barca” dirigit pel professor d’antropologia de la UdG Joan Lluís Alegret, ha estat documentar i analitzar la cuina i la gastronomia del col•lectiu pesquer del port de Palamós i en especial la cuina elaborada a les barques.

Es tracta d’una cuina precària en mitjans, ràpida, saciant, energètica i molt calòrica. S’han identificat les principals espècies i ingredients, les preparacions, els procediments i les coccions, així com el paper dels ranxers, els espais i estris de cuina, els menús a bord, els horaris o els rituals associats a la ingesta comunitària a la “ribella”. L’estudi posa de manifest el salt important entre la cuina de barca, senzilla econòmica, austera i repetitiva, i l’evolució d’expressions culinàries més sofisticades a les cuines de les llars, les barraques o als restaurants. Es pot concloure que avui, sota el terme “de pescador”, la restauració comercial ofereix elaboracions bastant allunyades de les menges habituals de la gent de mar.

L’equip interdisciplinari del Museu de la Pesca, l’Espai del Peix, la Càtedra d’Estudis Marítim i Documare ha comptat amb la participació de la comunitat pesquera local a través de l’activitat “Recerca en Viu” organitzada per l’Espai del Peix. Pescadors i familiars van recrear en directe als fogons de l’equipament palamosí les receptes tradicionals de les barques, van explicar el procés d’aprenentatge i transmissió de coneixement, així com la seva adaptació a la cuina de llars i els restaurants. Diferents “ranxers” també han aportat el seu testimoni i mestratge per acabar de configurar una idea aprofundida de la cuina popular dels pescadors, cuina que avui adquireix un nou interès a redós del turisme gastronòmic.

“La cuina de barca” és la segona part d’un projecte més extens centrat en el coneixement del patrimoni gastronòmic marítim-pesquer del Baix Empordà, iniciat amb un estudi de l’oferta de cuina del peix als restaurants de la comarca i que properament serà publicat pel Museu de la Pesca.