Reconeixement de la Festa de la Sal de l\'Escala

LA GENERALITAT INCLOU LA FESTA DE LA SAL DE L\'ESCALA EN EL CATÀLEG DEL PATRIMONI FESTIU DE CATALUNYA. El passat 14 de març el poble de l\'Escala va celebrar que la Generalitat ha inclòs la Festa de la Sal en el Catàleg del Patrimoni Festiu de Catalunya. La resolució va tenir lloc l\'11 de febrer d\'enguany. La festa va néixer l\'any 1997 per a commemorar el III Centenari de l\'Alfolí de la Sal, l\'antic dipòsit de sal i altres mercaderies que arribaven per mar i eren descarregades a la platja per els pescadors. La sal va propiciar la salaó d\'anxova i sardina que encara perdura en l\'actualitat a la vila de l\'Escala. Des de llavors, són moltes les persones que any rere any se senten atretes a participar en la festa per a commemorar els orígens pescadors i saladors del poble de l\'Escala.

La festa, que té lloc cada any el tercer dissabte de setembre i és organitzada pel Museu de l\'Anxova i de la Sal de l\'Escala, s\'estructura en tres parts:

1.- La Mostra d\'Antics Oficis Mariners, on es representen fins a vint-i-cinc oficis relacionats amb la pesca i la salaó, amb la col•laboració del pailebot Santa Eulàlia del Museu Marítim de Barcelona i la barca de mitjana Rafael del Museu de la Pesca de Palamós, com a vaixells de la sal.

2.- La Mostra de Danses Tradicionals, on es convida cada any un grup d\'un país diferent i es ballen les danses ancestrals de l\'Escala: el ball de Nyacres, la Farandola i el ball del Drac.

3.- La Mostra de Cançons Tradicionals. Durant tot el decurs de la festa es canten cançons tradicionals, tant durant la mostra d\'oficis com a la Trobada de cançons Vora Mar on també participen espontanis.

La cuina marinera també té un paper destacat a la festa amb els plats mariners que preparen els pescadors a les tavernes.

La festa de tres moments culminants de màxima expectació: l\'arribada dels vaixells de la sal, la immersió dels dansaires per a apagar el foc i l\'arribada de les barques amb les veles il•luminades.

Hi participen més de dues-centes persones de totes les generacions i hi assisteixen prop de deu mil persones de públic.