Sinèrgies entre xarxes

Els museus marítims treballen en cooperació des de fa temps amb la voluntat d'unir esforços per preservar i difondre millor el patrimoni i cultura marítims. Aquesta és la millor manera de treballar ja que propicia l'intercanvi permanent i permet enriquir el coneixement dels professionals gràcies a les bones pràctiques i experiències dels diferents museus.

Aquesta manera de pensar s'estén també més enllà del propi territori. Molts dels museus que formen la Xarxa de Museus Marítims de la Costa Catalana són també membres de l'Associació de Museus Marítims de la Mediterrània (AMMM), una estructura que defensa el mateixos objectius però abasta tota la conca mediterrània. Diverses activitats conjuntes han nascut fruit d'aquesta gran xarxa de contactes:

El Museu de l'Anxova i la Sal de l'Escala va celebrar en el marc de la XV edició de la Festa de la Sal de l'Escala al setembre de 2012 uns tallers de l'AMMM sobre catalogació d'embarcacions tradicionals i sobre patrimoni intangible de la Mediterrània. Divuit representants, tant directius com tècnics dels museus marítims de la Mediterrània, van participar en els tallers. A més van tenir l'oportunitat de viure la festa del patrimoni immaterial de l'Escala, un esdeveniment on el Museu, l'Ajuntament i tota la comunitat participa activament i on es mostren oficis mariners, la sortida a pescar en barques, cançons populars, etc. Per acabar, va tenir lloc la cerimònia de la sal, on es barreja la sal de diferents cultures i procedències i un grup de dansaires convidats intercanvien les seves danses amb les gents locals. En aquesta edició, es va poder gaudir l'espectacle d'un grup de ballarins tuareg d'Ahaggar, Algèria, gràcies a la col·laboració del Museu Públic Marítim Nacional d'Alger, també membre de l'AMMM. Amb data posterior, al desembre, el grup de Danses la Farandola de l'Escala va ser convidat als actes commemoratius del 50è aniversari de la Independència d'Algèria. D'aquesta manera es tancava el cercle d'intercanvi cultural entre els dos països. Imatges i més informació.

Un altre cas que ajuda a exemplificar les sinergies entre xarxes és la futura celebració a Lloret de Mar del Fòrum de Patrimoni Marítim de la Mediterrània, organitzada per l'Associació de Museus Marítims de la Mediterrània. El Museu del Mar de Lloret de Mar, que forma part de les dues estructures, està actualment preparant el programa del Fòrum, el qual se centrarà en la cooperació entre els museus.